جستجو کردن
Close this search box.

نکات تربیتی

همراه با خانم مهشید دارویی

اگر فکر کنیم که کودک مفهوم عدد و سایر مفاهیم ریاضی را فقط از طریق آموزش یاد می گیرد، اشتباه بزرگی کرده ایم. (پیاژه)

کودکان از هر آنچه می بینند ، لمس می کنند ، می خوانند ، می شنوند و هر ارتباطی که با دنیا دارند ، آموزش می بینند و تجربه کسب می کنند ،پس برای هه آنها ارزش قائل باشیم.

کودک از چیزهایی که خود کشف می کند ، درکی واقعی پیدا می کند.(پیاژه)

پس بستر این اکتشاف را با در طبیعت بودن ، با حیوانات وقت گذراندن با اسباب بازی های خلاق محور بازی کردن ، خواندن و خواندن پر کنیم.

دلیلی وجود ندارد که رشد هوشی را بیش از حد سرعت بدهیم.زمانی که کودک برای شناخت صرف می کند ،در واقع صرف ساختن روش ها می شود.(پیاژه)

آیا آنچه ما از کودک امروز توقع داریم و برای آن تلاش می کنیم، رشد هوش او نیست ؟ اگر شناخت و آگاهی او را در هر زمینه ای افزایش دهیم ، مسیر رشد طبیعی او را در همه زمینه ها گسترش داده ایم.

وقتی بزرگترها سعی می کنند مفاهیم ریاضی را قبل از موعد به کودک بیاموزند ، یادگیری او سطحی خواهد شد. درک واقعی این مفاهیم فقط از طریق رشد ذهنی کودک امکان پذیر می شود.(پیاژه)

پس چه دلیلی دارد او را تحت فشار در مدارس پرفشار درسی قرار دهیم؟

محرک علم و تربیت باید نه ترس از تنبیه و نه حتی اشتیاق به پاداش، بلکه رغبت عمیق نسبت به چیزی که درک یا اجرای آن در میان است ، باشد.(پیاژه)

یعنی برای یادگیری عمیق که درک و فهمیده شده ارزش قائل باشیم نه برای نمرات یا رتبه هایی که فرزندانمان کسب می کنند.

باید تلاش کرد که کودک احساس خوب و مثبتی نسبت به خود داشته باشد. احساس موفقیت احساس حیاتی است.(پیاژه)

این سر آغاز رشد عزت نفس و آجر اولیه اعتماد به نفس در انسان است.

از یک موجود عالی جز این که بر اساس توانایی ها ، علایق و نیازهای خود زندگی کند چه توقعی می توان داشت؟

مسئولان و والدین یک کودک وظیفه ای مهمتر از شناختن توانایی و استعداد کودکان ندارند،پس دنبال مدرسه ای باشیم که کودکانمان را درک می کند و می فهمد.

معلم لازم نیست تدریس کند ، بلکه باید کودک را تشویق کند تا با کار کردن با اشیاء به یادگیری برسد.(گینزبرگ)

روش های تدریس سنتی که درآن معلم متکلم وهده بود و دانش آموز یادگیرنده محض منسوخ شده است ، اساس یادگیری در عمل فرد بر موضوع یادگیری است ، تنها در این شرایط می توان به یادگیری واقعی دانش آموز امیدوار بود و این موضوع یکی از اصول مراکز پرسش است.